søndag 29. mars 2020

Knust Porselen av Anniken Engelund Jørgensen


Anniken begynte sin reise inn i mote når hun var 17 år og skulle til Cambodia sammen med en serie kalt «Sweatshop, deadly fashion». De skulle dokumentere og vise folk hvordan de største klesprodusentene behandler sine arbeidere.
Dette er Anniken som snakker med en arbeider under innspillingen av Sweatshop. Her blir Anniken fortalt at hun mistet moren sin når hun kun var en baby, fordi de hadde for lite penger til mat.

Hun startet sitt eget klesmerke (Knust Porselen), fordi når store produsenter ville jobbe med henne, så kunne ingen av dem kunne gi ordentlig bevis på at arbeiderne deres fikk den respekten og lønnen de fortjener. Hennes arbeidere har gode vilkår å jobbe i og en god fast lønn nede i Portugal.

Hennes mål med Knust Porselen er å være et eksempel for andre merker og vise dem hvordan man burde behandle sine arbeidere. Hennes største drøm er å ha store fabrikker i fattige land som Cambodia og da behandle alle arbeiderne som mennesker rett og slett. Hun vil gi motes historie en ny og bedre start.


Her er Anniken med side egne arbeidere. De jobber 40 timer i uka, de får masse pauser og lunsjen deres er 90 minutter. De har fri på lørdager og søndager.
De får omtrent den samme arbeidsuka som en normal arbeider i Norge.

 
Her er noen av produktene som blir solgt fra høst og vinter kolleksjonen ASKE:
 
 
 
Skrevet av Emma Dalsgaard Christensen, 2020.
Kilder:
https://www.knustporselen.no/product/aske-trousers/
 
 

 





 
 

6 kommentarer:

  1. Supert innlegg! Hyggelig å høre at hun tar så godt vare på arbeiderne sine

    SvarSlett
  2. Bra at hun ville gjøre en forskjell, og dermed tok saken i egne hender.

    SvarSlett
  3. Herlig å se noen som tørr å si i fra og skille seg ut i selve moteproduksjonen!
    - Stian

    SvarSlett
  4. Bra at hun står frem og tar vare på de rundt seg. - Paweena

    SvarSlett
  5. Så bra at hun bryr seg om medarbeiderne sine og tørr å si sin mening. Spennende historie
    -Damian

    SvarSlett
  6. Perfekt at du nevner at målet hennes er å være et eksempel for andre merker og vise dem hvordan man burde behandle sine arbeidere.
    -Arlind

    SvarSlett